Zakup podnośnika dla osoby chorej lub niepełnosprawnej, z uwagi na brak refundacji ze strony NFZ, wiąże się często z wysokimi kosztami. Istnieje jednak możliwość uzyskania aż do 95% dofinansowania ze strony Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). W takim przypadku wkład własny wynosi jedynie 5%.
Wyróżniamy trzy opcje dofinansowania na zakup podnośnika dla osoby niepełnosprawnej z uwagi na ich zadanie:
- likwidacja barier architektonicznych,
- likwidacja barier technicznych,
- likwidacja barier w komunikowaniu się.
Każda z powyższych opcji przyznawana jest oddzielnie, raz na 3 lata i obejmuje wszystkie rodzaje podnośników dla osób niepełnosprawnych. Krok po kroku przedstawiamy procedurę uzyskania dofinansowania na zakup podnośnika. Wniosek możemy złożyć elektronicznie za pomocą platformy SOW lub drogą tradycyjną w placówce PCPR.
Formularz w wersji elektronicznej (online):
1. Należy zalogować się do platformy SOW – Systemu Obsługi Wsparcia (https://sow.pfron.org.pl/).
2. Żeby z niej korzystać należy posiadać lub założyć profil zaufany, który działa jak cyfrowy podpis:
- a. Profil zaufany możemy założyć w punkcie potwierdzającym. W tym przypadku należy zarejestrować się na stronie (Przejdź do strony startowej – profil zaufany), a następnie potwierdzić tożsamość np. w najbliższym urzędzie skarbowym. Należy pamiętać o zabraniu ze sobą dowodu osobistego.
- b. Możemy również założyć Profil Zaufany przez Internet. Wystarczy wejść na stronę Profilu Zaufanego i zalogować się na konto przez swój bank. System automatycznie pobierze dane osobiste i utworzy profil.
Poniżej lista banków wspierający profil zaufany:
3. Teraz za pomocą platformy SOW możemy złożyć elektroniczny wniosek, podpisać umowę i rozliczyć dofinansowanie. Platforma jest prosta w obsłudze i intuicyjna, ale w razie potrzeb lub trudności możemy skontaktować się z infolinią czy też mobilnym asystentem osoby niepełnosprawnej, który krok po kroku pomoże w wypełnieniu wszystkich formalności.
Infolinia dla użytkowników systemu SOW: 0 800 889 777 (połączenie bezpłatne), czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 9.00 – 17.00

Podnośnik mobilny pacjenta Lifteo MLA
Lifteo MLA to podnośnik z mechaniczną regulacją rozstawu nóg podstawy oraz zawiesiem stałym lub manualnym.
Droga Tradycyjna:
W takim przypadku powinniśmy udać się do najbliższego PCPR-u (Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie), w którym możemy złożyć wniosek do PFRON-u i uzyskać odpowiednią pomoc. Wniosek możemy wypełnić również wcześniej w domu, pobierając go ze strony internetowej Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie. Pobierając wniosek należy pamiętać również o dokumentach, które są w nim wymienione.