Jak uzyskać dofinansowanie na zakup podnośnika dla osoby niepełnosprawnej?
Jak uzyskać dofinansowanie na zakup podnośnika dla osoby niepełnosprawnej?

Zakup podnośnika dla osoby chorej lub niepełnosprawnej, z uwagi na brak refundacji ze strony NFZ, wiąże się często z wysokimi kosztami. Istnieje jednak możliwość uzyskania aż do 95% dofinansowania ze strony Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). W takim przypadku wkład własny wynosi jedynie 5%.

Wyróżniamy trzy opcje dofinansowania na zakup podnośnika dla osoby niepełnosprawnej z uwagi na ich zadanie:

  • likwidacja barier architektonicznych,
  • likwidacja barier technicznych,
  • likwidacja barier w komunikowaniu się.

Każda z powyższych opcji przyznawana jest oddzielnie, raz na 3 lata i obejmuje wszystkie rodzaje podnośników dla osób niepełnosprawnych. Krok po kroku przedstawiamy procedurę uzyskania dofinansowania na zakup podnośnika. Wniosek możemy złożyć elektronicznie za pomocą platformy SOW lub drogą tradycyjną w placówce PCPR.

Formularz w wersji elektronicznej (online):

1. Należy zalogować się do platformy SOW – Systemu Obsługi Wsparcia (https://sow.pfron.org.pl/).

SOW System Obsługi Wsparcia PFRON

2. Żeby z niej korzystać należy posiadać lub założyć profil zaufany, który działa jak cyfrowy podpis:

  • a. Profil zaufany możemy założyć w punkcie potwierdzającym. W tym przypadku należy zarejestrować się na stronie (Przejdź do strony startowej – profil zaufany), a następnie potwierdzić tożsamość np. w najbliższym urzędzie skarbowym. Należy pamiętać o zabraniu ze sobą dowodu osobistego.
  • b. Możemy również założyć Profil Zaufany przez Internet. Wystarczy wejść na stronę Profilu Zaufanego i zalogować się na konto przez swój bank. System automatycznie pobierze dane osobiste i utworzy profil.

Poniżej lista banków wspierający profil zaufany:

Lista banków wspierający profil zaufany

3. Teraz za pomocą platformy SOW możemy złożyć elektroniczny wniosek, podpisać umowę i rozliczyć dofinansowanie. Platforma jest prosta w obsłudze i intuicyjna, ale w razie potrzeb lub trudności możemy skontaktować się z infolinią czy też mobilnym asystentem osoby niepełnosprawnej, który krok po kroku pomoże w wypełnieniu wszystkich formalności.

Infolinia dla użytkowników systemu SOW: 0 800 889 777 (połączenie bezpłatne), czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 9.00 – 17.00

Podnośnik mobilny pacjenta Lifteo MLA

 

Podnośnik mobilny pacjenta Lifteo MLA

Lifteo MLA to podnośnik z mechaniczną regulacją rozstawu nóg podstawy oraz zawiesiem stałym lub manualnym.

Podnośnik mobilny pacjenta Levitop Standard

 

Podnośnik mobilny pacjenta Levitop Standard

Podnośnik Levitop Standard ułatwia podnoszenie i transport pacjentów z niepełnosprawnością oraz o zmniejszonej mobilności.

Droga Tradycyjna:

W takim przypadku powinniśmy udać się do najbliższego PCPR-u (Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie), w którym możemy złożyć wniosek do PFRON-u i uzyskać odpowiednią pomoc. Wniosek możemy wypełnić również wcześniej w domu, pobierając go ze strony internetowej Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie. Pobierając wniosek należy pamiętać również o dokumentach, które są w nim wymienione.